Vrabac



Podstaknut velikim uspehom nemačkog klizača tipa Cegling (Zögling), inženjer Ivan Šoštarić je 1939. godine konstruisao klizač Vrabac-A. Iste godine počela je serijska proizvodnja 15 komada, tako da je to prva serijski građena jedrilica kod nas.

Vrabac-A je jedrilica mešovite konstrukcije sa podtrupnom skijom za sletanje, namenjena osnovnoj obuci pilota. Zbog jednostavne konstrukcije, zimi je rađen u lokalnim aeroklupskim radionicama, da bi tokom leta bila vršena obuka. Klizač služi za sticanje prvih pojmova o upravljanju jedrilicom i osećaju položaja u prostoru. Poletanje se vršilo sa vrha brega, zatezanjem i oslobađanjem gumenih traka, a klizač je poletao kao da je izbačen iz praćke. Let je trajao nekoliko minuta.

Posle Drugog svetskog rata nastavljena je masovna proizvodnja i napravljeno ih je preko 150 komada. Izloženi primerak proizveden je u fabrici aviona "Utva" u Pančevu .