MiG-21R (L-14I)



Paralelno sa razvojem lovačke varijante, tokom 1965. godine projektovana je izviđačka verzija aviona MiG-21R. Za osnovu je uzeta varijanta MiG-21PFM koja je pretrpela određene izmene. Najpre je povećan hrbat iza kabine, kako bi se na taj način kapacitet rezervoara povećao za dodatnih 300 litara goriva. Zatim je uklonjen podtrupni kontejner sa topom GŠ-23L, a ispod krila su instalirana dodatna dva podvesna nosača.

U pitanju je bio prvi sovjetski supersonični avion namenjen za elektronsko izviđanje protivnika. Izviđačka oprema je smeštena u poseban podtrupni kontejner, za razliku od aviona zapadne proizvodnje kod kojih se izviđačka foto-oprema ugrađivala u trup aviona. U zavisnosti od misije mogla se ugraditi oprema za noćno, dnevno i elektronsko snimanje. Iako opremljena za izviđanje, ova verzija se mogla koristiti i u borbenim misijama.

Jugoslovensko Ratno Vazduhoplovstvo je posedovalo ukupno 12 aviona MiG-21R (L-14I), koji su u operativnoj upotrebi bili od 1968. do 2004. godine. U izviđačkim jedinicama zamenili su avione RT-33 i IF-86D. Tokom ratne 1991. godine izgubljena su 3 MiG-21R. Dva primerka ovog aviona su dodeljena Muzeju vazduhoplovstva 2003. godine. Na spoljnoj postavci je izložen MiG-21R evidencijskog broja 26105 i fabričkog broja 1709. Na njemu se nalazi kontejner koji je sadržao izviđačku opremu.