Kamov Ka-28



Kamov Ka-28PL (HP-46) je protivpodmornički dvomotorni helikopter metalne konstrukcije sa neuvlačivim „tricikl” stajnim trapom. Predviđeno je da ovaj helikopter zameni svog prethodnika, tada već deceniju star Ka-25, koje je po izgledu bio vrlo sličan.  Prvi prototip je poleteo 1973. godine, a u Sovjetsku ratnu mornaricu je uveden tek u aprilu 1981. godine.

Nakon osnovne verzije Ka-27PL, ubrzo se pojavila i izvozna varijanta pod oznakom Ka-28 koja je uvedena u naoružanje desetak zemalja, a razvijena je i civilna varijanta Ka-32, koja je takođe izvožena u mnoge zemlje i mogla je da primi 16 putnika. Kao i drugi Kamovi vojni helikopteri, poseduje koaksijalne rotore, uklanjajući potrebu za repnim rotorom. Osnovna verzija Ka-27PL opremljena je brojnim uređajima za otkrivanje neprijatelja, poput pretraživačkog radara smeštenog ispod nosa letelice, MAD (detektor magnetnih anomalija), potapajućeg sonara i dispanzerom akustičnih plutača.

Ovaj helikopter je mogao na 200 km udaljenosti od matičnog broda da otkrije protivničku podmornicu na dubini od 500 m. Obično je leteo u paru i dok jedna letelica prati i locira neprijateljsku podmornicu, druga je napada torpedima i dubinskim protivpodmorničkim bombama.

Jugoslovensko ratno vazduhoplovstvo je uvezlo dva Ka-28 i pod našom oznakom (HP-46) su se koristili od 1987. godine do početka 2000. godine u 784. protivpodmorničkoj eskadrili "Ajkule" u Divuljama kod Splita. Za kratak vek eksploatacije Ka-28 se koristio za osmatranje brodova, prilikom brojnih vežbi, ali i u ratnim sukobima na prostoru bivše Jugoslavije devedesetih godina prošlog veka. Oba operativna primerka doletela su u Muzej vazduhoplovstva 8. februara 2000. godine.