Šort S.A.6 Silend



Posle Drugog svetskog rata koncept letećih amfibija, koji su za poletanje i sletanje mogle da koriste i vodu i kopno, bio je veoma popularan. Britanska fabrika „Šort” („Short Brothers & Harland Ltd.”) razvila je visokokrilni avion-amfibiju Šort Silend, namenjenu komercijalnom linijskom transportu u priobalnom području, kapaciteta od pet do sedam putnika.

Prototip pod oznakom S.A.6 Silend poleteo je 22. januara 1948. godine, a sledeće godine je na tržište malih prevoznika izbacila ovaj model. Ukupno je proizvedeno 25 aviona u dve varijante i izveženi su u osam zemalja, među kojima je i Jugoslavija. Najveći korisnik je bila Indijska ratna mornarica, koja je od 1953. godine imala 10 letilica, a koristio se i u mnogim delovima sveta, poput Bornea, Venecuele, Norveške i Saudijske Arabije.

Početkom pedesetih Jugoslavija je ušla u Program pomoći zapadnih zemalja, u okviru koga su 1951. godine za potrebe Ratnog vazduhoplovstva nabavljene dve amfibije. Jugoslovenski Silendi su doleteli u zemlju sa privremenim civilnim registracijama. Nakon ispitivanja uvršteni su u pomoćni odred hidroaviona (122. HO) namenjen za saradnju sa Ratnom mornaricom. Radni vek proveli su obavljajući zadatke lakog transporta duž jadranske obale, povezujući obalu sa centrima u unutrašnjosti. I pored slabosti u pogledu snage motora, u ekspoloataciji su se pokazali pouzdani i laki za letenje. Korišćeni su do kraja 1962. godine.

Izloženi primerak (ev.br. 0662, f.br. SH.1567) iz zbirke Muzeja vazduhoplovstva poslednji let obavio je 18. decembra 1962. godine i spada među retke sačuvane primerke Šort Silenda u svetu.