De Heviland DHC-2 "Beaver"



"Biver" predstavlja visokokrilni višenamenski hidroavion sa neuvlačivim klasičnim stajnim trapom i plovcima. Odmah posle završetka Drugog svetskog rata, menadžment firme De Heviland Kanada je pravilno procenio da će potražnja za vojnim avionima opasti i na osnovu istraživanja, odlučili su da razvijaju i dizajniraju avion sa mogućnošću brze zamene točkova, plovaka ili skija da bi mogao da leti iznad velikih prostranstava Kanade, na nepripremljenim terenima za poletanje i sletanje. Prototip je poleteo u avgustu 1947. godine sa letećim asom Raselom Banekom za komandama i dobio je nadimak "Biver" (srp. "Dabar") zbog svoje marljivosti.

Ključni momenat se desio kada je američka vojska, zbog izbijanja Korejskog rata, menjala Cesne 195 i naručila skoro 1.000 primeraka Bivera. Ubrzo su i druge zemlje počele da kupuju ovaj avion. Koristio se u nekoliko desetina država, među kojima je i Jugoslavija. Iako je prizvodnja prestala 1967. godine, ovi avioni i dalje lete. Vrlo je popularan u Holivudu, gde se koristi za snimanje filmova, a među brojnim vlasnicima je i poznati glumac Harison Ford.

Tokom 1954. godine u Kanadi su, u okviru programa vojne pomoći, nabavljenja tri aviona ovog tipa za JRV za potrebe održavanja kurirske veze, izviđanje i hitan prevoz ljudi i tereta. U zemlju su došli brodom i ubrzo su uvršćeni u sastav 122. hidroeskadrile za vezu u Divuljama kod Splita. Tokom višegodišnje službe na tim avionima izvršene su brojne prepravke, kao što je izmena načina kačenja vrata da bi se mogla brzo odbaciti u slučaju opasnosti. Posle više od dve decenije uspešne službe, 1974. godine doneta je odluka da se rashoduju oba preostala Bivera. Izloženi avion (ev. br. 70101, fab. br. 587) je po rashodovanju dodeljen Muzeju. Pre nego što je iz hidro-baze u Divuljama preleteo na Aerodrom „Beograd”, plovci su mu zamenjeni stajnim trapom sa točkovima.