Iljušin Il-14P
Il-14 je niskokrilni dvomotorni putnički avion za srednje linije. U konstruktorskom birou Iljušina, još tokom Drugog svetskog rata, počeli su nacrti nove transportne letilice, koja će zameniti Li-2 i američki DC-3. Letilica nazvana Il-12, je prvi put poletila u avgustu 1945. godine i neposredno posle toga je počela da se koristi u Aeroflotu. Prva međunarodna ruta na kojoj je leteo ovaj avion je bila Moskva-Sofija. Međutim, zbog uočenih nedostataka, kao što su slabiji motori i zbog čestih avionskih nesreća, Iljušin je nastavio razvoj Il-12 tako što je ugradio na već postojeći trup, veća krila i širi repni deo.
Prototip novog i ekonomičnijeg aviona (mogao je da primi 32 putnika) prvi put je poleteo 1950. godine. Osim u Sovjetskom Savezu, proizvodio se po licenci i u Čehoslovačkoj i Istočnoj Nemačkoj. U periodu 1953-1959. godine proizvedeno je oko 1.350 primeraka koji su korišćeni u civilne i vojne svrhe u skoro 30 zemalja, među kojima je i Jugoslavija. Dugi niz godina su predstavljali okosnicu kratko i srednje linijskog vazdušnog saobraćaja. Nakon povlačenja iz putničkog saobraćaja većina ovih aviona je pretvorena u kargo verzije za prevoz tereta. Korišćen za saobraćaj u polarnim krajevima jer je imao dobre osobine u zimskim uslovima.
Tokom 1957. godine šest Il-14 (kapaciteta 24 putnika po avionu) uvršteno je u flotu JAT-a. Zbog neekonomičnosti su korišćeni relativno kratko, do 1963. godine, kada je počela da stiže flota Karavela, a Il-14 je ustupljen transportnoj jedinici Jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva. Paralelno sa Il-14, JAT je koristio američki Konver CV-340 (sa 44 sedišta) koji je bio ekonomičniji i odlikovao se većom nosivošću, udobnošću putovanja i većim doletom.
Izloženi avion (f.br. 6341306) je bio prvi Il-14 u Jugoslaviji, salonska verzija sa deset VIP sedišta, koju je sovjetski lider Nikita Hruščov poklonio Josipu Brozu Titu 1956. godine, posle normalizacije odnosa dve zemlje. Time je postao pri avion čuvene Titove "bele flote" kojima je putovao po svetu. Do prijema u Muzej 4. aprila 1973. godine, ukupno je imao 166 avio-poletanja i 113 sati naleta.
- Avioni i helikopteri
- Jedrilice i lake letelice
- Vojno vazduhoplovstvo
- Civilno vazduhoplovstvo
- Sportsko vazduhoplovstvo
- NATO agresija
- Vazduhoplovni motori
- Vazduhoplovno naoružanje
- Elise i rotori
- Padobrani i oprema
- Sredstva za obuku
- Odeća i oprema
- Oprema i alati
- Makete i modeli
- Fototeka
- Aero-foto snimci
- Video i audio zapisi
- Plakati
- Umetnička zbirka
- Filatelija