Polikarpov Po-2



Po-2 je sovjetski dvokrilni avion namenjen za obuku pilota, a imao je široku primenu i u sportskoj i privrednoj avijaciji. Poleteo je prvi put 7. januara 1928. godine pod nazivom U-2. Poznat je po jednostavnosti proizvodnje, održavanja i upotrebe. Odlikovala ga je mogućnost poletanja i sletanja na kratkim pistama.

Korišćen je kao avion za početno školovanje vojnih pilota Crvene armije, kao i civilnih pilota u aero-klubovima. Zbog upotrebe u poljoprivredi dobio je nadimak „kukuruznik”. Nakon smrti konstruktora Polikarpova 1944. godine, u njegovu čast naziv aviona promenjen je u Polikarpov Po-2. Tokom Drugog svetskog rata korišćen je u sovjetskom vazduhoplovstvu kao izviđač i laki noćni bombarder, sa ženskim posadama koje su neprijateljski vojnici nazivali "Noćnim vešticama".

Polikarpov Po-2 pojavio se u Jugoslaviji prvi put 1944, kada su primljena prva četiri primerka. Nakon 1945. godine, Jugoslavija je nabavila ukupno 120 primeraka ovog aviona. U Vazduhoplovnom savezu Jugoslavije od 1951. godine pa do kraja sedamdesetih godina korišćeno je oko 90 aviona tog tipa, koji su povučeni iz upotrebe u Jugoslovenskom ratnom vazduhoplovstvu. ​Postojala je i salonska verzija aviona koju je maršal Žukov poklonio Josipu Brozu Titu oktobra 1944. godine.   

U zbirci Muzeja vazduhoplovstva nalaze se dva primerka polikarpova Po-2, od kojih je jedan na stalnoj postavci. Izloženi Po-2 (YU-CNT) u Muzeju vazduhoplovstva jedini je sačuvani autentični primerak ovog tipa aviona u Srbiji, sa originalnim motorom. Korišćen je za osnovnu obuku pilota, kao hidroavion, laki izviđački avion, kurirski, sanitetski i poljoprivredeni avion.