Nort Ameriken F-86 D Sejbr



Sejbr verzija D nastala je ugradnjom radara u nos lovca F-86A, savremenije elektronske opreme, kao i novog, jačeg motora. Prototip je poleteo 22. decembra 1949. godine, a serijski je izrađivan do 1955. godine. Bio je to prvi lovački avion u istoriji koji nije imao streljačko već samo raketno naoružanje i prvi lovac-presretač opremljen radarom sa jednim članom posade.

Prve primerke „nosatog sejbra”, kako je kod nas nezvanično nazivan, Jugoslovensko ratno vazduhoplovstvo dobilo je 1961. godine. Bio je to prvi lovački avion sa nišanskim radarom i motorom sa komorom dopunskog sagorevanja kod nas. Nabavljeno je 130 aviona, od kojih je 30 odmah rashodovano za rezervne delove.

Prva jedinica koja je operativno koristila ovaj tip aviona bio je 117. lovački puk. U Jugoslaviji je 29 sejbra prerađeno u izviđače IF-86D, ugradnjom tri aero foto kamere.

Iz upotrebe su povučeni 1974. godine, kada je i Muzeju predat Sejbr koji se nalazi na stalnoj  izložbenoj postavci.