Jakovljev Jak-3



Razvijen je i proizvođen pod rukovodstvom opitnog konstruktorskog biroa OKB „Jakovljev” kao naslednik aviona Jak-1. Zahvaljujući izuzetnim karakteristikama sovjetski lovac je imao kraći zaokret i lako je mogao iz bežanja od neprijatelja da pređe u poziciju za napad iza neprijateljskog vazduhoplova. Ove mogućnosti sovjetski piloti vešto su koristili i uspeli su da ostvare prevlast protiv nemačkih lovačkih aviona Meseršmit i Foke-Vulf. Smatra se jednim od najboljih lovačkih aviona Drugog svetskog rata.

U jugoslovenskom vazduhoplovstvu prvi avioni Jak-3 pojavili su se krajem 1944. i korišćeni su na Sremskom frontu Do kraja 1945. dobijeno je još 66 aviona ovog tipa i uglavnom su korišćeni u 11. lovačkoj diviziji, 116. vazduhoplovnom, kao i 94. i 254. lovačkom puku. Po završetku rata između jugoslovenskih snaga i vazduhoplova zapadnih saveznika došlo je do nekoliko pograničnih incidenata u kojima su učestvovali ovi avioni. Jugoslovenski lovci Jak-3 oborili su 9. avgusta 1946. godine američki C-47, koji je bez dozvole ušao u jugoslovenski vazdušni prostor. Još jedan američki C-47 oboren je 19. avgusta, a 5. oktobra kod Prokuplja jugoslovenski lovac presreo je engleski C-47 i prisilio ga da sleti na aerodrom u Nišu.

Muzejski primerak proizveden je 1945. godine i predstavlja jedan od malobrojno sačuvanih autentičnih aviona Jak-3 u svetu.