Ripablik F-47D Tanderbolt



Konstruktor ovog aviona je Aleksandar Kartveli, a nosilac razvoja bila je američka kompanija „Ripablik”. Prvi let izveden je 6. maja 1941. godine, a serijska proizvodnja započeta je sledeće godine. Tanderbolt je jedan od najznačajnijih lovačkih aviona u Drugom svetskom ratu.

U toku i po završetku rata, Tanderbolt je bio u operativnoj upotrebi i u savezničkim vazduhoplovstvima. P-47 je robustan avion s velikom autonomijom leta, efikasan u borbama u vazdušnom prostoru i u dejstvu po zemaljskim ciljevima. Imao je značajnu ulogu u operacijama pratnje i zaštite letećih tvrđava, u njihovim misijama na velikim rastojanjima. U raznim varijantama proizvedeno je preko 15 000 aviona tipa Tanderbolt. Posle rata avion P-47 je preimenovan u F-47.

U Ratno vazduhoplovstvo Jugoslavije uveden početkom 50-ih godina prošlog veka, kada je u okviru zapadne vojne pomoći nakon političkog razilaženja sa Sovjetskim Savezom isporučeno oko 150 aviona varijante F-47D. U operativnoj upotrebi ostali su do početka šezdesetih godina. Muzejski primerak je u zbirci od 1986. godine.