Каравела SE-210



Jеднокрилни ускотрупни путнички авион француске производње, намењен за кратке и средње летове. На основу захтева француског Комитета цивилног ваздухопловства, за авионом који је способан да понесе 55 до 65 путника и 1.000 kg терета на раздаљине до 2.000 km, на конкурсу је победила фирма Југозапад (Sud-Ouest) са својим пројектом Х-210. Подручје носа и распоред кокпита преузети су по лиценци од британског авиона де Хавиленд Комет, док је остатак авиона био оригиналног дизајна. Прототип је први лет направио 27. маја 1955. године, добивши име Каравела, а авион је имао пар Ролс Ројс Авон Мк.522 мотора. Захваљујући кампањи и летним карактеристикама два прототипа, који су обилазили широм Европу и Северну Африку, стигле су већ 1956. године прве наруџбине од Ер Франса и следеће године од скандинавског превозника САС-а. 

Први комерцијални лет се десио 6. маја 1959. године када је Ер Франс извела лет од Париза до Истанбула, са стајањима у Риму и Атини. Први авион у Ер Франсу је крстила Ивон де Гол, жена француског председника Шарла де Гола, са именом Лорен. Захваљујући доброј аеродинамици авион је имао финесу 1:20 па су пилоти у шали говорили да је то путничка једрилица, што је демонстрирано на лету од Париза до Дижона 1959. године када је авион под надимком Алзас, извео већину лета једрењем. Смештајем мотора у реп авиона смањен је ниво буке у путничкој кабини чиме је повећана удобност летења. Произведено је укупно 282 примерка са прототиповима све до 1972. године, и користила се у близу 50 земаља на свим континентима света.

Прва Каравела у флоти ЈАТ-а је слетела 21.јануара 1963. на београдски аеродром као први млазни путнички авион код нас. Убрзо је заменила Конвер, који је тада био окосница ЈАТ-ове флоте, од којег је имала далеко боље карактеристике. Превозила је два пута више путника (72) два пута већом брзином (800 км/ч) на два пута већу удаљеност (2.500 км) него Конвер. До 1976. године, када су задње повучене из флоте, кроз ЈАТ укупно је прошло укупно осам Каравела. Поред ЈАТ-а, и Инекс Адрија Авиопромет је користила једну изнајмљену Каравелу, док је једна била и у Титовој "Белој флоти". Изложена Каравела (YU-AHB, ф.бр. 135, ex F-WJAK) уврштена је у флоту ЈАТ фебруара 1963. године и тада је добила лично име Блед. Приземљена је 1976. године, да би наредне године била додељена Музеју ваздухопловства.