Де Хевиланд DHC-2 "Beaver"



"Бивер" представља висококрилни вишенаменски хидроавион са неувлачивим класичним стајним трапом и пловцима. Одмах после завршетка Другог светског рата, менаџмент фирме Де Хевиланд Канада је правилно проценио да ће потражња за војним авионима опасти и на основу истраживања, одлучили су да развијају и дизајнирају авион са могућношћу брзе замене точкова, пловака или скија да би могао да лети изнад великих пространстава Канаде, на неприпремљеним теренима за полетање и слетање. Прототип је полетео у августу 1947. године са летећим асом Раселом Банеком за командама и добио је надимак "Бивер" (срп. "Дабар") због своје марљивости.

Кључни моменат се десио када је америчка војска, због избијања Корејског рата, мењала Цесне 195 и наручила скоро 1.000 примерака Бивера. Убрзо су и друге земље почеле да купују овај авион. Користио се у неколико десетина држава, међу којима је и Југославија. Иако је призводња престала 1967. године, ови авиони и даље лете. Врло је популаран у Холивуду, где се користи за снимање филмова, а међу бројним власницима је и познати глумац Харисон Форд.

Током 1954. године у Канади су, у оквиру програма војне помоћи, набављења три авиона овог типа за ЈРВ за потребе одржавања курирске везе, извиђање и хитан превоз људи и терета. У земљу су дошли бродом и убрзо су увршћени у састав 122. хидроескадриле за везу у Дивуљама код Сплита. Током вишегодишње службе на тим авионима извршене су бројне преправке, као што је измена начина качења врата да би се могла брзо одбацити у случају опасности. После више од две деценије успешне службе, 1974. године донета је одлука да се расходују оба преостала Бивера. Изложени авион (ев. бр. 70101, фаб. бр. 587) је по расходовању додељен Музеју. Пре него што је из хидро-базе у Дивуљама прелетео на Аеродром „Београд”, пловци су му замењени стајним трапом са точковима.